Saskatchewan Population Health and Evaluation Research Unit
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Saskatchewan Population Health and Evaluation Research Unit by Author "Martin, Alicia"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Programmes d’alimentation scolaire au Canada: 15 cas prometteurs(University of Saskatchewan et La Coalition pour une saine alimentation scolaire, 2025-01-06) Ruetz, Amberley; Michnik, Kaylee; Engler-Stringer, Rachel; Alaniz-Salinas, Natalia; Doyle, Emily; Kirk, Sara; Korten, Dana; Tasala, Kirsti; Levkoe, Charles; Martin, Alicia; Mercille, Genevieve; Heckelman, Amber; Smith, Chrissy; Renwick, Kerry; Sallans, Alissa; Ostertag, Sonja; Skinner, Kelly; Trask, Nina; Weber, Nicole; Hoyer, Gary; McKenna, MaryEn avril 2024, le gouvernement du Canada a annoncé la création d’un Programme national d’alimentation scolaire, ce qui a incité à documenter les modèles prometteurs en matière d’alimentation scolaire au Canada. Bien que le Canada n’ait jamais eu de programme pancanadien, il existe depuis des dizaines d’années des innovations en matière d’alimentation scolaire à différentes échelles dans les communautés. Cependant, peu d’études décrivent la diversité des modèles actuels de programmes d'alimentation scolaire au Canada. La multitude de programmes d’alimentation scolaire au Canada, souvent gérés par des bénévoles et financés par les gouvernements provinciaux, territoriaux et municipaux, par des organisations caritatives locales et nationales et, pour certains programmes, par la contribution des parents, est l’occasion de recenser l’ensemble de ces pratiques. De nombreuses écoles primaires canadiennes ne disposent pas d’une cuisine industrielle ou d’une cafétéria/zone de restauration désignée, mais gèrent des programmes d’alimentation scolaire exemplaires dont peuvent s’inspirer d’autres écoles dans des contextes similaires. Les programmes prometteurs présentés dans ce rapport illustrent les innovations déjà mises en oeuvre pour favoriser la santé, l’éducation et le bien-être général des enfants dans les communautés du Canada. Ce rapport répond à un besoin de comprendre les détails opérationnels des programmes d’alimentation scolaire qui existent pour répondre aux divers besoins des communautés à travers le Canada. Nous remercions le gouvernement du Canada pour son soutien financier dans le cadre des Programmes d’appui aux langues officielles, qui a permis la traduction de l’étude en français.Item School Food Programs in Canada - Food Literacy Education Guide(University of Saskatchewan, 2025-02-28) Corbin, Lindsay; Foster, Stefanie; Gasparetto, Aimee; Martin, Alicia; Engler-Stringer, Rachel; Ruetz, AmberleyFood literacy is an important component of school food programs (SFPs). Research shows that effective SFPs do not just serve meals and snacks to students, they are also integrated directly into the school curriculum (Hernandez et al., 2018) so that students are regularly engaged in learning about food and building connections between the food they eat at school and the content they learn in the classroom. Food literacy education is a valuable tool for developing practical knowledge and skills, fostering positive relationships with food and enhancing social ties by connecting around food and experiencing diverse food cultures. Despite food being a tangible, relevant and powerful tool for engaging students, food literacy is an often-neglected component of school food programs. The goal of this “how to” guide is to change that by helping educators and policy makers see the possibilities of food-based learning - planting seeds of inspiration and providing a better understanding of what food literacy is, and how to incorporate it more holistically into the school, the classroom, and the curriculum. This guide will also provide links to dozens of practical resources: food literacy units and lessons, learning and evaluation tools, best-practice recommendations and more.