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dc.contributor.authorDoi, Carolyn
dc.date.accessioned2022-06-07T18:46:37Z
dc.date.available2022-06-07T18:46:37Z
dc.date.issued2022-06-07
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10388/13994
dc.description.abstractThere is much rhetoric in academic libraries around the need to dismantle systemic oppressive structures while making space for diverse voices. Academic music library collections have traditionally held materials supporting a version of music history that systematically excludes compositions by Black, Indigenous, and People of Colour (BIPOC), especially when narrowed to the Canadian context. This lack of representation is just one of the many effects of generations of colonization, systematic exclusion, and racism. Today’s users of music libraries are demanding more current and representative music literature, which includes the works of BIPOC composers. Inclusive collection building is an example of a small action to dismantle the lasting impacts of racism and white supremacy within libraries, make collections more useful for a broader and more diverse audience, and build collections that better represent the breadth of music creation happening in the community. This paper presents the outcomes of a collection assessment project at the University of Saskatchewan that sought to identify composers who identify as BIPOC and who also have a connection to Canada. We also identified vendors or publishers where their compositions can be acquired and other resources for learning about composers of diverse backgrounds. This list was used to assess the music collection holdings at the University of Saskatchewan and to identify areas for future collection building. This presentation will outline the findings of this collection assessment, including notable gaps in scores and sound recordings by composers identified in this list. Several challenges presented themselves in this project, including how to go about identifying BIPOC composers, especially in the Canadian context. The dataset is shared openly through Scholars Portal Dataverse, with the intention that other institutions use it for similar purposes. _____________ Il existe beaucoup de rhétorique dans les bibliothèques universitaires autour de la nécessité de démanteler les structures systémiques oppressives tout en faisant de la place pour des voix diverses. Les collections des bibliothèques de musique universitaires contiennent traditionnellement des documents à l'appui d'une version de l'histoire de la musique qui exclut systématiquement les compositions de personnes autochtones, noires et de couleur (PANDC), en particulier lorsqu'elles se limitent au contexte canadien. Ce manque de représentation n'est qu'un des nombreux effets de générations de colonisation, d'exclusion systématique et de racisme. Les utilisateurs actuels des bibliothèques de musique exigent une littérature musicale plus actuelle et représentative, qui comprend les oeuvres des compositeurs PANDC. La création de collections inclusives est un exemple d'une petite action visant à démanteler les impacts durables du racisme et de la suprématie blanche au sein des bibliothèques, à rendre les collections plus utiles pour un public plus large et plus diversifié et à créer des collections qui représentent mieux l'étendue de la création musicale qui se déroule dans la communauté. Cet article présente les résultats d'un projet d'évaluation de collection à l'Université de la Saskatchewan qui visait à identifier les compositeurs qui s'identifient comme PANDC et qui ont également un lien avec le Canada. Nous avons également identifié des fournisseurs ou des éditeurs où leurs compositions peuvent être acquises et d'autres ressources pour en savoir plus sur les compositeurs d'horizons divers. Cette liste a été utilisée pour évaluer la collection de musique de l'Université de la Saskatchewan et pour identifier les domaines pour la constitution future d'une collection. Cette communication décrira les résultats de cette évaluation de la collection, y compris les lacunes notables dans les partitions et les enregistrements sonores des compositeurs identifiés dans cette liste. Plusieurs défis se sont présentés dans ce projet, notamment comment procéder pour identifier les compositeurs PANDC, en particulier dans le contexte canadien. L'ensemble de données est partagé ouvertement via Scholars Portal Dataverse, avec l'intention que d'autres institutions l'utilisent à des fins similaires.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofCanadian Association of Music Libraries Annual Meeting, 2022en_US
dc.subjectLibrary collections, collection audit, Composers -- Canadaen_US
dc.titleThe BIPOC Canadian Composers dataset: A tool for inclusive music collection assessmenten_US
dc.typeConference Presentationen_US
dc.description.versionPeer Revieweden_US


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